השתלת עצם בלסת עליונה

הלסתות שלנו ממוקמות האחת מעל השנייה והן חלק ממערך עצמות הפנים, הן עומדות בעומסי לעיסה, נושאות מבנים שונים באזור הפנים לצד היותן הבסיס לקשת השיניים. הלסתות הם רקמה חיה המגיבה לשינויים בחלל הפה כמו למשל אובדן שן. כאשר שן אינה נמצאת עוד במקומה, הגוף מתחיל תהליך הנקרא ספיגת עצם – היחלשות של העצם באזור השן החסרה וצמצום של נפחה. הפתרון הוא השתלת עצם. מה מאפיין את עצם הלסת העליונה? מה האתגרים בהשתלת שיניים בעצם העליונה וכיצד נעשית השתלת עצם באזור?

מה מאפיין את הלסת העליונה?

הלסת העליונה היא חיבור של שתי עצמות סימטריות משמאל ומימין. בחלקה הקדמי היא הבסיס לשיניים הקדמיות כמובן, כוללת את עצם החך ואת זיז הלחי אשר מחוברים לעצמות הלחיים. בחלקה האחורי, הלסת העליונה נושאת את עצמות הלחיים, היא הבסיס לשיניים הטוחנות העליונות, מוקמת ישירות תחת הסינוסים ונקבי האף. היא נושאת בעומסי לעיסה, וכפי שראינו היא הבסיס למבנים רבים בפנים.

מהם האתגרים בהשתלת שיניים בלסת העליונה?

מכיוון שהלסת העליונה קשורה לאיברים רבים ושונים בפנים, כאשר מתכננים השתלת שיניים יש לקחת בחשבון גם את ההשפעה על איברים אלו. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא השתלת שיניים בלסת האחורית העליונה מעליה ממוקמים הסינוסים. האתגר הוא להימנע מפגיעה באיברים אלו תוך מיקסום סיכויי ההצלחה של השתלת השיניים.

השתלת עצם באזור הקדמי של הלסת העליונה

כאשר נדרשת השתלת עצם באזור הקדמי של הלסת העליונה ישנה חשיבות מכרעת לביצוע ההליך בצורה מבוקרת ונכונה. ישנן כמה שיטות להשתלת עצם כאשר הנפוצות ביותר בשימוש בלסת העליונה הקדמית הן:

  • שימור רכס – השתלת עצם הנעשית מיד לאחר עקירת שן כהכנה להשתלת שיניים. למעשה, שימור רכס הוא הליך מונע מכיוון שספיגת העצם תתחיל מיד לאחר איבוד השן. לרוב, לאחר כחצי שנה עד תשעה חודשים לאחר הליך שימור הרכס העצם מתעבה ומתאחה ואפשר לעשות השתלת שן באזור.
  • אוגמנטציה מושהית – במקרים בהם לא נעשה שימור רכס מיד לאחר אובדן השן הקדמית העליונה, ניתן בכל זאת לעבור השתלת עצם מספר שבועות או אפילו חודשים לאחר מכן. ניתן לעבות את העצם אופקית או אנכית או לשני הכיוונים בהתאם לצורך. בדומה לשימור רכס, תקופת האיחוי וההחלמה היא כשישה חודשים ועד כתשעה חודשים.

בשיניים בקדמיות העליונות ניתן במקרים רבים לעבור את השתלת השיניים מיד לאחר השתלת העצם מכיוון שעיבוי העצם הנדרש הוא מינורי. במקרים אלו, השתלת העצם משמשת כתמיכה לעצם הקיימת ולא נדרש עיבוי משמעותי.

השתלת עצם בלסת העליונה האחורית

מעל הלסת העליונה האחורית ממוקם חלל הסינוס המתחבר למערכת דרכי הנשימה. כאשר עובי העצם באזור אינו מספיק על מנת לתמוך בשתל דנטלי יש צורך בעיבויה. כדי לפנות די מקום לעצם החדשה מבלי לפגום בחלל הסינוס עושים הרמת סינוס. המשמעות של הרמת סינוס היא הזזה של רצפת הסינוס כלפי מעלה והשתלת עצם בחלל שנוצר. מדובר על הליך כירורגי נפרד שנעשה כהכנה להשתלת השיניים.

האם ישנן אלטרנטיבות להשתלת עצם?

במקרים מסוימים, ניתן להימנע מהשתלת עצם על ידי שימוש בסוגי שתלים מתקדמים כגון שתלים קצרים או שתלים זיגומטיים המתחברים ישירות לעצמות הגולגולת ועוקפים את הלסת העליונה לחלוטין. פתרונות אלו יש לשקול לאור אחוזי ההצלחה הצפויים שלהם, מחיר ההליך והתאמתו לגילו ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל לצד האנטומיה הספציפית של כל מטופל ומטופל. במרפאת שיניים רב תחומית ומקצועית ניתן בהחלט לקבל את התמונה המלאה אודות השתלת עצם ושיניים בלסת העליונה כולל פתרונות מגוונים.